Ekspansja na Wschód
Firma Sopro Polska Sp. z o.o. (producent materiałów chemii budowlanej, stosowanej głównie do prac glazurniczych) od lat rozszerza swój rynek zbytu poprzez działalność eksportową, skierowaną do naszych wschodnich sąsiadów. Obecnie jest to priorytetowy kierunek ekspansji handlowej.
| Firma została wyróżniona za wysoką dynamikę wzrostu eksportu materiałów marki Sopro przez Polską Izbę Przemysłowo-Handlową Budownictwa nagrodą „Leader Eksportu na Wschód”. Sopro Polska sprzedaje obecnie swoje produkty do Estonii, Łotwy, Litwy, Rosji, Białorusi, Ukrainy, Mołdawii, Bułgarii, a nawet do Mongolii. Preparaty gruntujące, szpachle, masy samopoziomujące, hydroizolacje, kleje do glazury i kamienia naturalnego oraz fugi marki Sopro są tam stosowane zarówno przy pracach budowlanych i remontowych w tzw. mieszkaniówce, jak i w dużych obiektach. Sieć lokalnych dystrybutorów obejmuje swoim zasięgiem prawie wszystkie większe miasta byłych republik związkowych. Prowadzona przez firmę działalność szkoleniowa (seminaria, pokazy praktyczne oraz doradztwo obiektowe, wykonywane przez specjalistów bezpośrednio w budowanych lub remontowanych obiektach) stale podnosi jej wiarygodność, a jednocześnie umacnia zaufanie firm budowlanych do nowych technologii, skuteczności stosowanych rozwiązań technicznych oraz wysokiej jakości materiałów. |
| Zastosowanie Materiały Sopro, ze względu na specyfikę asortymentową, największe zastosowanie znajdują w obiektach przemysłowych i sportowych, w których stosowanie podłogowych i ściennych okładzin ceramicznych jest wymagane ze względu na przepisy sanitarno-budowlane oraz wymogi eksploatacyjne. Firma zwraca szczególną uwagę na najtrudniejsze, ale i najbardziej dochodowe obiekty, tzn. baseny sportowe. Większość dużych basenów o wymiarach olimpijskich została zbudowana jeszcze w czasach ZSRR, z wielkim rozmachem, ale według starych technologii, kiedy jako warstwę hydroizolacyjną stosowano ulepszony beton i materiały bitumiczne. Przykładem może być kompleks Sportów Wodnych w Mińsku na Białorusi składający się aż z trzech basenów, zbudowanych w jednej, gigantycznej hali sportowej i usytuowanych w jednym ciągu. W skład kompleksu wchodzą: głęboki basen z 10-metrową wieżą do skoków, olimpijski basen pływacki o długości toru 50 m oraz basen do nauki pływania o wymiarach 25 × 12,5 m. Tak wielkie obiekty budowano w stolicach republik związkowych. Po wieloletniej eksploatacji obiekty te wymagają kosztownego, kapitalnego remontu. Pomimo ogólnego dążenia do oszczędności i stosowania w budownictwie materiałów najtańszych – akurat te obiekty są traktowane przez władze prestiżowo i przy wyborze technologii i materiałów remontowych najważniejszym kryterium nie jest cena, ale jakość, trwałość, estetyka i możliwość jak najszybszego zakończenia prac. Firma Sopro ma na swoim koncie wiele takich realizacji. W Rosji, na Białorusi i Ukrainie wybudowano lub wyremontowano z zastosowaniem materiałów tej marki ponad 140 obiektów prywatnych i publicznych małej i średniej wielkości, o wymiarach do 15 m długości. Wykonano także remonty w kilku bardzo dużych obiektach, jak np. basen sportowy do międzynarodowych rozgrywek water polo w Kiszyniowie (Mołdawia) czy basen sanatoryjny w Jałcie (Ukraina). Najciekawszym obiektem wyremontowanym z zastosowaniem produktów Sopro jest największy wodny obiekt łotewski – basen Daugava w Rydze. Prace remontowe przeprowadzone jesienią 2002 roku obejmowały, poza wymianą rur, filtrów i okładzin ceramicznych, także generalny remont 10-metrowej wieży do skoków i czaszy basenowej, z zastosowaniem cementowych materiałów hydroizolacyjnych nowej generacji, a także rekonstrukcję trybun i pomieszczeń towarzyszących (prysznice, garderoby, ciągi komunikacyjne). Ekipa wykonująca remont czaszy i okładzin ceramicznych została przeszkolona przez firmę Sopro i jej łotewskiego dystrybutora. Podczas wykonywania warstwy hydroizolującej oraz prowadzenia prac wykończeniowych byli obecni doradcy techniczni Sopro Polska, którzy udzielali wykonawcom niezbędnych porad, wskazówek i konsultacji technicznych. Remont obiektu wykonano bardzo szybko i w określonych harmonogramem terminach. Było to możliwe dzięki zastosowaniu specjalistycznych materiałów chemii budowlanej, prawidłowej logistyce dostaw oraz wysokiemu poziomowi profesjonalnych umiejętności łotewskich firm wykonawczych. Obiekt został oddany do użytku w rocznicę święta narodowego i stanowi obecnie atrakcję sportową miasta. |
| Dobry partner W ciągu kilku ostatnich lat na Wschodzie dynamicznie rośnie zapotrzebowanie i sprzedaż zarówno płytek ceramicznych, jak i materiałów chemii budowlanej, stosowanych przy wykonywaniu okładzin ściennych i podłogowych. Materiały wykończeniowe stosowane są nie tylko przez użytkowników prywatnych, przy budowie i remontach domowych łazienek, tarasów i balkonów, ale także (w coraz większym stopniu) przez większych inwestorów budujących hotele, restauracje, sklepy, centra handlowe i biurowe. Jednocześnie z rozwojem ekonomiki i przemianami własnościowymi w krajach byłego ZSRR rośnie także liczba inwestycji przemysłowych, obejmujących sprywatyzowane browary, gorzelnie, zakłady przemysłu spożywczego czy mleczarnie. Wraz ze wzrostem wymogów sanitarnych i eksploatacyjnych, ustalanych dla takich obiektów, rośnie zapotrzebowanie na wysokiej jakości materiały, gwarantujące trwałość i niezawodność. Po kilku latach chaotycznego boomu budowlanego, kiedy podstawowym kryterium przy wyborze materiału była niska cena i koniecznie zagraniczne pochodzenie, wiedza techniczna i wymagania inwestorów dotyczące np. gwarancji stymulują naturalną selekcję producentów i dostawców. Materiały tańszych marek, mniej zaawansowane technologicznie, są wypierane z rynku dużych inwestycji i stopniowo przechodzą do sektora drobnego inwestora prywatnego. Rośnie również kultura handlowa wschodnich partnerów. Coraz rzadziej spotyka się partnerów nieuczciwych lub niewiarygodnych finansowo. Wiele firm handlowych i budowlanych z krajów byłego ZSRR ma już niezbędny, własny potencjał ekonomiczny lub zaplecze kredytowe, a rozliczenia są wykonywane szybko i rzetelnie. Nierzadko wschodni partnerzy sami proponują rozliczenia metodą przedpłaty, co po pierwsze pozwala im osiągnąć niższe ceny zakupu, a po drugie – niweluje ryzyko związane ze wzrostem kursów walutowych. Firma Sopro nawiązuje na Wschodzie nowe kontakty handlowe, oferując szeroki asortyment najwyższej jakości materiałów coraz bardziej wymagającym klientom. Ciekawy przykład stanowi nowy partner z Mongolii, który po przeszkoleniu swojego personelu handlowego i budowlanego w Polsce (w zakładzie produkcyjnym Sopro w Nowinach koło Kielc) zajął wiodącą pozycję na rynku mongolskim. Mimo zalania lokalnego rynku tanimi materiałami chińskiej produkcji, firma ta ma stale pełny portfel zamówień na prace wykończeniowe, które wykonuje z zastosowaniem płytek ceramicznych z Polski, mocowanych klejami marki Sopro. W 2003 roku firma wykonała remont posadzek w browarze w Ułan Bator, a obecnie prowadzi prace glazurnicze w zakładach spirytusowych. Materiały Sopro były wielokrotnie dostarczane do Kaliningradu, Moskwy i Lwowa do obiektów budowanych przez polskie firmy na zlecenia inwestorów miejscowych. Umowy podpisywane z inwestorami z reguły są obwarowane ostrymi wymogami gwarancyjnymi, dlatego też doświadczone firmy budowlane z Polski stosują tylko materiały najwyższej jakości, które pozwalają sprostać tym wymaganiom. |
| Czysty zysk Prawie pięcioletnie „wschodnie” doświadczenie firmy Sopro Polska dowodzi, że warto zainwestować w rozwój eksportu materiałów budowlanych. Ryzyko związania się z nierzetelnym partnerem występuje zawsze (również w Polsce), jednak zatrudniając wysoko wykwalifikowany, doświadczony personel handlowy, można zminimalizować niebezpieczeństwo ewentualnych strat, a potencjalne możliwości importowe rynku krajów byłego ZSRR są tak duże, że aż trudne do oszacowania. |
TEKST: ANDRZEJ BRYŃSKI
FOTO: FIRMA SOPRO POLSKA




