Zakończyły się VI Międzynarodowe Targi Wyposażenia Obiektów Noclegowych WorldHotel 2013
Impreza odbyła się w dniach 2-4 października w Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska przy ul. Marsa 56c w Warszawie. Swoją ofertę zaprezentowało ponad 100 wystawców, a przedstawiciele branży skorzystali z 12 różnych szkoleń i warsztatów.
Targi WorldHotel dedykowane są przedstawicielom branży hotelarskiej, a ich tegoroczna edycja potwierdziła, że jest to ważne wydarzenie dla sektora. Odpowiednie rozwiązania mogli znaleźć zarówno przedstawiciele dużych hoteli, jak i tych butikowych, pensjonatów czy obiektów SPA&Wellness. – Zależy nam na tym, aby podążać za zapotrzebowaniem branży i mam nadzieję, że Targi WorldHotel ponownie okazały się być odpowiednią przestrzenią do nawiązywania wartościowych relacji biznesowych oraz miejscem zawierania nowych kontraktów – powiedziała Urszula Potęga, Prezes MT Targi Polska. Na odwiedzających czekały stoiska wystawców, którzy prezentowali swoje wyroby oraz usługi przeznaczone dla hotelarstwa.
Wielobarwny wachlarz produktów Zainteresowani wyposażeniem zaplecza restauracyjnego mieli do wyboru wiele ofert, m.in. mebli ze stali nierdzewnej, linii barowych, lodówek i wszelkiego typu lad oraz urządzeń gastronomicznych. Dystrybutorzy kaw i herbat kusili aromatami parzonych napojów, a spragnieni rozrywki mogli wziąć udział w wyścigu samochodowym korzystając z symulatorów gier przeznaczonych dla hotelowych centrów rozrywki. Rozwiązania informatyczne, systemy oczyszczania czy recyklingu śmieci, wyposażenie spa – to wszystko czekało na klientów. Osobistości i wyniki konkursów Podczas otwarcia zwycięzcom prestiżowego konkursu Ministra Gospodarki na najbardziej przedsiębiorczą firmę, eksportera i innowatora wręczono nagrody. Spośród zgłoszonych 30 produktów Jury wyłoniło następujących laureatów: Dodatkowo Prezes MT Targi Polska, Urszula Potęga, przyznała wyróżnienia następującym firmom: Rozstrzygnięto też konkurs na najlepszą ofertę VI Międzynarodowych Targów Wyposażenia Obiektów Noclegowych WorldHotel 2013. Nagrody przyznano w następujących kategoriach: Wyposażenie i wystrój wnętrz hotelowych: Sprzęt, urządzenia oraz usługi dla hotelarstwa: Rozwiązania informatyczne dla obiektów noclegowych: |
Dyskusja branży w trakcie „Biznesowego Śniadania” Po raz pierwszy z inicjatywy organizatora targów i Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego zorganizowano „Biznesowe Śniadanie” z udziałem kilkudziesięciu właścicieli, prezesów i dyrektorów hoteli, władz turystycznego samorządu gospodarczego oraz przedstawicieli administracji państwowej. W czasie dyskusji podjęto temat wprowadzonej niedawno przez Zespół Orzekający Komisji Prawa Autorskiego „nowej tabeli stawek wynagrodzeń za odtwarzanie utworów i przedmiotów praw pokrewnych”, która stała się aktualnie najpoważniejszym problemem ekonomicznego funkcjonowania obiektów noclegowych w Polsce. – Zasady i kryteria, według których zostały one ustalone są nieznane hotelarzom i nikt ich z nami nie konsultował – podkreślał Aleksander Pietyra, prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. – My, hotelarze, nie chcemy uciekać od opłat, bo one się twórcom i wykonawcom należą, ale chodzi nam o to, aby były rozsądne, a nie dobijały branżę – podkreślał Krzysztof Wojtkiewicz, sekretarz generalny IGHP. – Weźmy pod uwagę na razie tylko opłaty wynikające z użytkowania praw autorskich w rozliczeniu za pokój – liczył wiceprezes Orbisu Ireneusz Węgłowski. – W wypadku hotelu pięciogwiazdkowego w Polsce będzie to 10 euro miesięcznie za pokój. Dla porównania – w Niemczech te opłaty wynoszą 2 euro, w Hiszpanii 1,8 euro, w Wielkiej Brytanii 1,4 euro, na Węgrzech 80 eurocentów, a we Francji 75 eurocentów. Dysproporcja jest więc drastyczna. Uczestnicy spotkania postanowili powołać z grona polskich hoteli konsorcjum, które przeciwstawi się stowarzyszeniom zarządzającym prawami autorskimi oraz skieruje sprawę na drogę sądową. Jednocześnie skierowano w tej sprawie pismo uczestników do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Okiem wystawców Podobnie widzą swój udział w targach przedstawiciele firmy Komat. – Klienci licznie odwiedzali nasze stoisko i w głównej mierze zainteresowani byli najnowszym produktem firmy czyli kompleksową ofertą zabudowy linii barowej – masterBAR, która w tym roku zdobyła już wiele nagród. Jak potwierdza Anna Kozłowska, specjalista ds. marketingu w firmie Komat: – Targi WorldHotel przyniosły firmie Komat nie tylko wyróżnienie za wysoki poziom eksportu i produkty Na bieżąco z trendami – szkolenia i warsztaty Pierwszego dnia odbyło się szkolenie pt. „Hotel – opłacalna inwestycja. Skuteczny marketing obiektu hotelowego” organizowane przez Akademię Hotelarza oraz Horwarth HTL. Organizatorzy widzą zapotrzebowanie na dyskusje w tym obszarze. – Już po raz czwarty robiliśmy szkolenie dla inwestorów hotelowych i widzimy, że z roku na rok coraz większą wagę przykładają oni do właściwego przygotowania się do planowanej inwestycji hotelowej. W naszej ocenie jest to dobry prognostyk na przyszłość, wskazujący na to, że więcej inwestycji hotelowych odniesie sukces na coraz trudniejszym i konkurencyjnym rynku hotelowym w Polsce – powiedział Janusz Mitulski, partner w branżowej firmie doradczej Horwath HTL. Orbis Grupa Hotelowa była z kolei partnerem wykładu pt. „Franczyza sposobem na rozwój i efektywne zarządzanie hotelem”. Podczas konferencji była mowa o korzyściach i zagrożeniach, jakie wiążą się z prowadzeniem hotelu na podstawie umowy franczyzowej i na jakie aspekty prawne należy zwrócić uwagę przy tego rodzaju kontraktach. Omówiono również studium przypadku. Drugiego dnia dużym zainteresowaniem cieszył się również cykl wykładów pt. „Zapach pieniądza w hotelarstwie”. Prezes zarządu firmy Projekt Hotel sp. z o.o. i Partnerzy będącej organizatorem tego panelu, Jerzy Miklewski, podsumował: – Jak zwykle na hasło „Zapach pieniędzy…” zareagowało wielu, którzy licznie uczestniczyli w naszych seminariach. Jeszcze raz okazało się, że dobre hasło i doświadczeni prelegenci zawsze będą interesujący dla biznesu hotelarskiego, a dla nas to ogromna satysfakcja. Według Jerzego Miklewskiego kolejna, szósta edycja Targów WorldHotel była sukcesem, a stoisko Projekt Hotel odwiedziło wielu gości zainteresowanych ofertą firmy. – Cieszymy się już na kolejne targi – dodał. Tego dnia odbyło się również seminarium dotyczące zwiększenia sprzedaży w spa hotelowym, a także ciekawy wykład pt. „Hotel przyjazny dla chorych z alergiami – europejski certyfikat ECARF” prowadzony przez członków Stowarzyszenia Pomocy Chorym na Astmę i Choroby Alergiczne. Prof. dr n. med. Marek L. Kowalski zwrócił uwagę, jak ważny jest obszar prewencji w zakresie chorób alergicznych. Mogą do niego również przystąpić obiekty noclegowe, spełniające specjalne kryteria stając się w ten sposób miejscami przyjaznymi alergikom. Jak wskazują dane zaprezentowane podczas wykładu, liczba podróżnych z chorobami alergicznymi wzrasta, jest więc to szansa dla hoteli na dotarcie do tej grupy turystów. |
Trzeci dzień targów odbył się pod znakiem Akademii eTravel. Szkolenie zgromadziło wielu słuchaczy, którzy przyszli wysłuchać prelekcji dr. Rafała Marka z agencji promocji iMedia NOW. – Tak duża liczba słuchaczy potwierdza zapotrzebowanie na wiedzę z zakresu nowoczesnego marketingu hotelu. Pokazuje także, że formuła łączenia targów z konferencją jest atrakcyjna – pozwala wziąć udział w dwóch ważnych wydarzeniach podczas wizyty w jednym miejscu. Przez to targi stają się jeszcze atrakcyjniejsze dla odwiedzających – mówi dr Rafał Marek. Tematyka konferencji dotyczyła m.in. takich aspektów jak analiza zachowania gościa obiektu hotelowego w internecie, zaprezentowanie najważniejszych i najskuteczniejszych narzędzi online wykorzystywanych przez branżę oraz wskazania nowości i trendów marketingu internetowego, które mają wpływ na promocję hotelu. – To wszystko pozwalało zebranym na kompleksowe zbudowanie i uporządkowanie praktycznej wiedzy oraz poznanie możliwości i szans, jakie każdy z nich posiada. Akademia eTravel to przede wszystkim porady i inspiracje do działania, które każdy hotelarz może zacząć wprowadzać już następnego dnia, a wszystko podparte ogromną liczbą przykładów wyłącznie z branży hotelarskiej i turystycznej – dodał. Każdego dnia targów odbywały się także certyfikowane warsztaty pt. „Co warto wiedzieć o kawie”, które prowadziła Akademia Kawy/ AproTrade. Ich celem było zaznajomienie słuchaczy z tajnikami parzenia kawy, historią napoju oraz sposobami jej serwowania. Po zakończonym szkoleniu chętni mogli otrzymać certyfikat potwierdzający udział w podstawowym kursie wiedzy o kawie i jej parzeniu. |
TEKST: MT TARGI POLSKA SP. Z O.O.
FOTO: MT TARGI POLSKA SP. Z O.O.