Dobrej komunikacji nie sposób przecenić. Wiedzą o tym już dzieci bawiące się w głuchy telefon. Dziecko rozpoczynające grę wymyśla jakieś stwierdzenie, a następnie mówi je na ucho kolejnemu dziecku, następne kolejnemu i tak dalej, aż do ostatniego bawiącego się. Przekazywane stwierdzenie z czasem zostaje przekształcone w całkiem inne, by dotrzeć do ostatniego dziecka w zupełnie innej formie, innym znaczeniu. I, o ile w zabawie jest całkiem śmiesznie, to już w pracy nie. Bo jeśli komunikacja w firmie wygląda jak ta zabawa i wypowiedziany komunikat dociera do odbiorców w zupełnie innej formie, może to stać się przyczyną poważnych kłopotów w przedsiębiorstwie.
Właściwa komunikacja w firmie jest potrzebna zarówno kadrze zarządzającej, która potrzebuje jej do efektywnego planowania strategicznego, kierowania pracownikami, czy nadzorowania prac, jak i pracownikom, którzy otrzymują prawidłowe, jasno sformułowane komunikaty i dzięki temu pracują sprawniej i efektywniej.
Znaczenie komunikacji w przedsiębiorstwie
Komunikacja oddziałuje na wiele procesów zachodzących w przedsiębiorstwie:
- pracownikom pozwala zdobywać wiedzę dotyczącą realizowanych zadań lub projektów oraz sposobów i metod ich wykonania, dzięki czemu ich praca jest bardziej efektywna,
- wpływa na procesy decyzyjne na różnych szczeblach organizacji, co przekłada się na wybór najlepszego, najbardziej optymalnego rozwiązania danego zadania,
- umożliwia sprawną i skuteczną kontrolę zachodzących procesów, również na poziomie pracowniczym, w aspekcie zachowań i działań poszczególnych pracowników,
- wpływa na postawy pracowników poprzez motywację i ocenę ich pracy,
- pozwala przełamywać niechęć i negatywne postawy pracowników wobec określonych przedsięwzięć w firmie,
- umożliwia uzyskiwać aprobatę pracowników wobec wprowadzanych zmian w firmie,
- umożliwia zdefiniować problem i znaleźć jego najlepsze rozwiązanie,
- wpływa na relacje interpersonalne w przedsiębiorstwie zarówno pomiędzy pracownikami, jak i przełożonymi a pracownikami,
- wprowadza porządek organizacyjny w firmie, który jest niezbędny w realizacji zadań i osiąganiu założonych celów. Zaburzenia w komunikacji mogą powodować konflikty, błędy, opóźnienia, demotywację pracowników.
Właściwa komunikacja sprawia, że ludzie wiedzą co się dzieje w firmie, czują się zaangażowani i włączeni do działania, gwarantuje pracownikom zrozumienie celów i poszczególnych działań, a także sprawia, że pracownicy czują się bezpiecznie i nie są niemile zaskakiwani. Funkcje komunikacji w organizacji:
- informacyjna – zapewnienie informacji niezbędnych do rozstrzygnięcia decyzji i koordynowania działań,
- instruktażowa – wydawanie poleceń i wyjaśnianie sposobów realizacji zadań,
- integracyjna – łączenie wszystkich struktur organizacyjnych w jedną, spójną całość przez prawidłową synchronizację działań,
- kontrolna – sprawdzenie efektywności wykonywanych zadań, dostarczenie informacji zwrotnej o uzyskanych wynikach oraz zastosowanie odpowiednich korekt,
- motywacyjna – wywoływanie pożądanego zaangażowania w osiąganiu celów organizacyjnych,
- emocyjna – stanowi łącznik wszystkich pozostałych funkcji, daje możliwość okazywania emocji, własnego zdania i uczuć, które towarzyszą pracy w firmie.
WIĘCEJ W MAGAZYNIE „PŁYWALNIE I BASENY” NR 33
TEKST | Izabela Czernicka-Białowąs