Rolą kierownika jednostki jest przewidywanie sytuacji awaryjnych i przygotowanie na nie pracowników. Jednym ze sposobów właściwego zarządzania pracownikami obsługującymi obiekty publiczne jest stworzenie procedur informowania i reagowania na awarie oraz zdarzenia, które mogą prowadzić do konieczności ewakuacji obiektu. Procedury rozdzielają role na poszczególnych pracowników, opisują sposób działania poszczególnych osób w konkretnej sytuacji, a samo ich tworzenie wymaga ułożenia scenariuszy dla różnych sytuacji, tak aby później nas nie zaskoczyły.
Awarie dotyczące całego obiektu, które najczęściej powodują konieczność ewakuacji, to:
przerwa w dostawie prądu, ciepła, wody,
wyciek lub rozpylenie substancji niebezpiecznej,
pożar,
atak terrorystyczny,
sytuacje kryzysowe, klęski żywiołowe itp.,
awaria systemu komputerowego, ESOK, wentylacji,
katastrofa budowlana.
Ewakuację można zdefiniować jako przedsięwzięcie mające na celu sprawne opuszczenie obiektu w możliwie najkrótszym czasie przez znajdujące się tam osoby, jeżeli w wyniku zdarzenia może wystąpić zagrożenie dla ich życia i zdrowia.
Nie dać się zaskoczyć
Sam proces ewakuacji można podzielić na dwa etapy:
I etap – od momentu zaistnienia zagrożenia do przyjazdu odpowiednich służb,
II etap – od przejęcia akcji przez odpowiednie służby do przekazania obiektu zarządzającemu.
Podział na te dwa etapy jest na tyle istotny, że w praktyce oznacza on dwa różne sposoby zachowania i działania. Od momentu stwierdzenia zagrożenia do przyjazdu odpowiednich służb wszelkie decyzje – także tę o ewakuacji – podejmują pracownicy obiektu. Ważne, aby zawsze w obiekcie była osoba kierująca akcją – umownie wyznaczony pracownik, na każdej zmianie, który w sytuacjach awaryjnych podejmuje rolę koordynatora, zawiadamia służby, wdraża procedury.
Natomiast od momentu pojawienia się pierwszych służb – policji, straży pożarnej – to ich dowódca przejmuje dowodzenie, a pracownik-koordynator obiektu powinien wykonywać polecenia i służyć swoją wiedzą na temat zaistniałej sytuacji, okoliczności powstania zagrożenia, ilości i rozmieszczenia osób poszkodowanych, specyfiki działania poszczególnych systemów. Po zakończeniu działań służb zewnętrznych w obiekcie dowodzący akcją powinien wystawić protokół potwierdzający zakończenie prowadzonych działań, który upoważnia zarządcę do ponownego bezpiecznego wprowadzenia ludzi do strefy będącej miejscem zagrożenia.
Większe obiekty wyposażone są w system automatycznego ostrzegania połączony z centralną jednostką straży pożarnej, który w sytuacji zagrożenia przesyła sygnał automatycznie do centrali oraz uruchamia czujniki w obiekcie. Rola pracowników obsługi sprowadza się wówczas do zminimalizowania skutków zagrożenia poprzez sprawną ewakuację ludzi do wyznaczonego i odpowiednio oznakowanego miejsca zbiórki. Należy pamiętać przy tym o właściwej ocenie zagrożenia w celu zorganizowania bezpiecznego pobytu ewakuowanych osób. Biorąc pod uwagę specyfikę obiektu basenowego, najtrudniejsze wydaje się przeprowadzenie ewakuacji ludzi wprost z basenu na zewnątrz.
WIĘCEJ W MAGAZYNIE „PŁYWALNIE I BASENY” NR 27
TEKST I FOTO | Anita Stellmaszyk